Fizička aktivnost


Često se može čuti kako je fizička aktivnost vrlo bitna u regulaciji šećerne bolesti. Na ovom mestu bi pojasnjili pozitivan uticaj, ali i rizike i i preporuke za osobe sa šećernom bolešću.

Predložene su i neke promene životnog stila kojima možete povećati obim fizičke aktivnosti u svom svakodnevnom ritmu.


1. Fizička aktivnost i dijabetes mellitus
Budite fizički aktivni. Fizička aktivnost može imati mnoštvo pozitivnih efekata na Vaše zdravlje.
Biti fiziči aktivan u slučaju kada imate dijabetes je važno, jer pomaže regulaciju nivoa šećera u krvi, telesne težine i može usporiti ili sprečiti razvoj komplikacija. Fizička aktivnost Vam može pomoći da:
  • Snizite vrednosti šećera u krvi,
  • Smanjite potrebu za insulinom i/ili tabletama,
  • Smanjite vrednosti HbA1c, tj. uopšte poboljšate kontrolu dijabetesa,
  • Smanjite telesnu težinu i količinu masnog tkiva u organizmu,
  • Lakše savladate stresne situacije,
  • Poboljšate cirkulaciju i uopšte stanje krvnih sudova i srca,
  • Regulišete krvni pritisak i nivo masnoća u krvi,
  • Pomognete Vašim plućima,
  • Osećate se bolje, bolje spavate, imate više snage, energije.
Kada vežbate, troši se više energije nego obično, pa organizam troši dodatne količine šećera iz krvi. Redovno vežbanje povoljno utiče na krvne sudove, koji su kod osoba sa dijabetesom oštećeni i mogu dovesti do srčanih oboljenja, koja su česta kod dijabetesa.

Fizičku aktivnost sprovoditi redovno, po mogućstvu svakodnevno u trajanju od najmanje 30 minuta.

Dobra stvar je u tome što NE morate da se učlanite u teretanu i dižete tegove ili da kupujete skupe mašine za vežbanje. Odaberite onu vrstu fizičke aktivnosti koja Vama prija - šetnja, trčanje, vožnja bicikla, plivanje ili timski sportovi.

U fizičke aktivnosti ubrajamo:
  • sve aktivnosti u slobodnom vremenu - lagano hodanje, pešačenje, ples, rad u vrtu, igranje s detetom, čuvanje deteta...

Fizička aktivnost i dijabetes mellitus Pogledajte više o ovoj temi
2. Par saveta
Opšte preporuke za osobe sa dijabetesom
  • umereno vežbanje sprovodite svakodnevno, a intenzivnije 3x nedeljno u trajanju od 30 do 60 min,
  • poštujte pravila zagrevanja i opuštanja na početku i po završetku vežbanja,
  • pijte dosta tečnosti pre, za vreme i posle fizičke aktivnosti, kako ne biste dehidrirali,
  • nosite udobnu obuću i čarape (po mogućnosti od prirodnih materijala),
  • pre početka ozbiljnije fizičke aktivnosti obavezno se posavetujte sa svojim lekarom o potrebnoj kliničkoj i laboratorijskoj obradi, te o proceni stanja kasnih dijabetesnih komplikacija,
  • na temelju nalaza i Vašeg interesa izaberite vrstu i intenzitet aktivnosti koju će te sprovoditi.
Posebne preporuke za osobe na terapiji insulinom
  • vežbajte nakon obroka, 1 sat nakon doručka, ručka ili večere, jer je tada rizik od hipoglikemije najmanji,
  • sprovodite redovnu samokontrolu šećera u krvi neposredno pre i posle vežbanja, te tokom vežbanja ukoliko ono duže traje,
  • pijte dosta tečnosti pre, za vreme i posle fizičke aktivnosti, kako ne biste dehidrirali,
  • skladno smernicama lekara smanjite uobičajenu dozu kratkodelujućeg insulina uz obrok pre planiranog vežbanja,
  • pre vežbanja izbegavajte davanje inzulina u područja gdje mišići aktivno učestvuju u vežbanju (noge, ruke),
  • ako je pre vežbanja nivo šećera u krvi < 4,4 mmol/L, uzmite dodatni obrok od 20 - 40 g ugljenohidrata pre ili tokom vežbanja,
  • izbegavajte vežbanje, ako je šećer > 15 mmol/L ili ako su prisutni ketoni u urinu,
  • posle vežbanja pojedite međuobrok ili noćni obrok radi sprečavanja moguće kasnije hipoglikemije.
Gde mogu da kupim Contour aparat?
Saznajte više


Ne možete da nađete test trake za Vaš Contour aparat?
Saznajte više